maandag 22 oktober 2007

Walvissen en dolfijnen!

Vorig weekend was een superweekend dat ik jullie niet wil onthouden. Alles wat ik in superlatieven beschrijf, heeft uiteraard te maken met de zee.
Zoals jullie ondertussen al tot vervelens toe gehoord hebben, start elke dag met de ochtendloop. Uiteraard kunnen we in het weekend meer spreken van een middag- dan ochtenloop, maar het concept is hetzelfde. Het uur mag dan wat later zijn, de afstand die we lopen en de tijd die we spenderen in de zee, zijn vaak wel wat langer.
En zeker vorig weekend. Ineens zagen we drie walvissen vlakbij de kust. Sinds Tony ons heeft laten verstaan dat walvissen de alleraardigste beesten zijn, schrikken we er niet meer voor terug om hen vanop nabije afstand te bewonderen. De afstand vanop het strand tot waar ze lagen in de zee was al redelijk nabij, maar nog niet nabij genoeg voor de leden van het loopverbond. Jammer genoeg moest Kristien verstek geven, omdat Umzi - onze trouwe viervoeter - deze keer niet zo trouw was en al de terugtocht had ingezet naar de auto. Maar terwijl Sander een zwem ondernam naar de kayakkende mensen die ook het schouwspel van de walvissen waren aan het bewonderen, zette ik de tocht in richting de walvissen. Gevolg: een kwartier lang in extase in het water staan met het zeewater tot op borsthoogte en de walvissen op 10 à 15m. Indrukwekkend! Het geluid horen wanneer ze water spuiten, het geluid horen van een vin die op het water klapt, en zo'n immens beest zien draaien vlak voor je. Ik dacht zelfs dat ik het beter getroffen had dan Sander in die kayak op pakweg zo'n 20 m van de walvissen, tot er een van die walvissen besloot om onder zijn kayak door te zwemmen. Wow! Toch wel even een steek van jaloezie dat ik ook niet naar die kayaks gezwommen had. Maar op zich was de ervaring helemaal super!

En het kon duidelijk niet op dat weekend. Om de een of andere vage reden - de club moet er voor iets tussen gezeten hebben - is de ochtendloop van zondag een namiddagloop geworden. En wat zagen we toen ...? Dolfijnen, dolfijnen, dolfijnen. De dag ervoor hadden we net geleerd dat er altijd drie keer zoveel dolfijnen zijn als je ziet, omdat twee derde zich onder water bevindt. Dat wil dus zeggen dat er die dag vermoedelijk zo'n 90 dolfijnen in het water waren. En natuurlijk, ik moet het jullie eigenlijk niet meer vertellen, zetten de drie een looppas in langs het strand om te proberen voor de dolfijnen het water in te gaan en hen tegemoet te zwemmen. Nu, die dolfijnen kunnen vrij snel zwemmen en tegen de tijd dat wij met onze beste schoolslag wat in het diepe geraakt waren, waren ze natuurlijk al lang voorbij. Maar maar maar ... jawel, dolfijnen zijn sociale wezens. Ze zijn gewoon terug gekeerd om ons dag te komen zeggen. Nogmaals extase! Zo'n dolfijn die onder en naast je komt zwemmen. En net voor je neus uit het water springt. Ongelooflijk!
Volgende keer moeten we wel de truc van Charles proberen. Blijkbaar moet je vooruit zwemmen met je handen gespreid naast je, omdat ze dan langs achter je hand komen raken. We kijken dus elke dag onze ogen uit naar een nieuwe horde dolfijnen.

Maar dit weekend kan ons al niet meer ontnomen worden. Het loopverbond doet wonderen. De thuisblijvers hebben ongelijk!
Enkele vraagjes voor de kwissers onder jullie:
- Hoe slapen dolfijnen?
- Hoeveel wegen de teelballen van een walvis?
- Hoeveel liter melk dringt een walvisjong per dag?
Eerste prijs nogmaals de heerlijke boboti, die ik vorige keer niet heb kunnen uitreiken.
Allen reageren zou ik zeggen. Daarmee tover je ook nog een glimlach op mijn gezicht wanneer ik het aantal commentaren op mijn blog nakijk.
PS De walvis op de foto zagen we van op Cape Point.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Goedels, klinkt super!! wat die dolfijnen betreft kan ik je helemaal volgen...ongelofelijke ervaring is dat. Voor ons duurt het nog eventjes eer we die taferelen kunnen aanschouwen want we zitten weer even in het rode droge binnenland (gelukkig massa's meertjes om te zwemmen, maar geen walvissen gezien, enkel MILJOENEN vliegen). Nu gaat onze tocht verder via de kust naar beneden dus fingers crossed. PS mama heeft Katleen Steurs gezien en die heeft een dochter Lore die in dec 2 wordt! / Helga

Goedels zei

Amai, twee jaar al. We hebben precies iets gemist. Maar dat moet een prachtkind worden ... geboren in december ...

Anoniem zei

Om kippevel van te krijgen en ongelooflijk jaloers van te worden. Amai, dat klinkt echt heerlijk. En zeggen dat er mensen zijn die ik-weet-niet-hoeveel geld op tafel leggen om tussen de dolfijnen te mogen gaan zwemmen. Jullie krijgen het gewoon gratis en voor niets. Hoewel, nu ik erover nadenk: die inspanning van die dagelijkse joggings zou voor mij toch ook al een behoorlijke "kost" betekenen... ;-)

Anoniem zei

een poging om de boboti te kunnen proeven:

de teelballen van een walvis wegen één ton.
een walvissenjong drinkt 150 liter melk per dag.
en hoe dolfijnen slapen ??? Dat stond niet op mijn spiek-blogje maar ik gok dat ze zich onder water in het zand nestelen ...

Myriam

Anoniem zei

Dolfijnen en walvissen slapen nooit echt:
De oplossing voor hen is dan ook dat ze één hersenhelft tegelijk 'uitgeschakelen'. Er slaapt dus maar één hersenhelft tegelijk. De ander kan dan gewoon in de gaten houden of er geademd moet worden en daar op in spelen.
Dolfijnen en walvissen zijn dus altijd minimaal voor de helft wakker. Greetz
Inge, de would be biologe

Goedels zei

Ik ben onder de indruk. Zo snel een juist antwoord op de kwisvragen. De boboti zal moeten verdeeld worden onder Inge en mama.

Anoniem zei

Amai, 1 ton en 150 liter melk, vind ik wel indrukwekkend!
Leen

Anoniem zei

Goedels, ik wist de antwoorden ook, toch dat van dat halfslapen....maar ik heb ni altijd toegang tot internet! dus ik eis ook een deel van de boboti op...PS vandaag walvistocht hedaan, idd zeer machtige beesten!! we zaten op een boot en dus niet in het water zelf, maar het geplons en gespring (is dat een woord??) en het kletsen met de vinnen op het water was super!! welk soort walvis is dat op die foto? waar wij hier zitten zijn het humpbackwhales
/helga

Anoniem zei

Boehoehoe ik wou dat ik daar was!!!! Waaw goedels goed bezig!! moet ge daar geen chronisch project vormen met een kraamkliniek erbij (om cerebral palsy te vermijden huhu) Dan hebben we een vaste uitvalsbasis!!

Goedels zei

Wij hebben de Southern right whales. Volgens mij zien die er het indrukwekkendste uit ;)

Anoniem zei

de SPERM whales in Nieuw-Zeeland waren anders ook de moeite!!!! en de dusky dolphins onder-boven-naast je ook... Ik snap je extatisch gevoel helemaaaaal. Geniet geniet geniet Goedels!
Kaat