vrijdag 27 juli 2007

Pretoria of Tswhane






Na enkele dagen voel ik mij al volledig thuis in Pretoria. Net de kapper uitgeprobeerd en ca va. Ik heb zo een beetje een bolletje op mijn hoofd nu wegens weinig uitgedund. Maar kom, slechter dan het vorige uitgegroeide kapsel kon het toch niet worden. Bij deze ben ik weer iets toonbaarder. :)


Wat leuk is aan Zuid-Afrika, is dat je hier niet onmiddellijk als toerist wordt opgemerkt. Er lopen genoeg witten - hier genaamd boeren, en dat is geen scheldwoord - op de straat. Alleen val ik na de eerste openingszin wel meestal door de mand. Je wordt namelijk als blanke steeds in het Afrikaans aangesproken. Het verstaan van die openingszin lukt me wel, maar in het Afrikaans antwoorden is nog wat moeilijk. Dan maar Engels.


En ook het links rijden gaat me al goed af. Mijn tweede dag hier kreeg ik al meteen een vuurdoop. Eerst even uitproberen met Leen naast mij. Alles perfect onder controle. Alleen moest Leen mij af en toe even aanmanen om wat meer in het midden te rijden en zo geen borduren of auto's aan de linkerkant te raken. Je oriënteren in het midden van het baanvak is niet zo vanzelfsprekend als rechtsrijdende blijkbaar. Maar dus, ik ben er al volledig gerust in en morgen huur ik voor de eerste keer een auto. Zonder auto ben je hier immers verloren. En aangezien Leen morgen terug naar Belgique vertrekt, wordt haar auto verkocht. Ik blijf dan zelf nog even in haar huis wonen tot ik maandag naar Plet vertrek.


Culinair heb ik deze eerste dagen zeker niet kunnen klagen. Woensdag hebben we een Belgische beefsteak friet gemaakt. Gisteren heeft 'de buurman' (Leens buurman Wim die hier ook als dokter werkt) boboti gemaakt. Boboti is een heerlijke zuidafrikaanse gehaktschotel. En het smaakte inderdaad zoals op de benefiet. Een kleine Belgische touch bracht ook wat groenten in het gerecht.


En ook de sportieve kant is al aan bod gekomen. Woensdag hebben we touchies of touchbal gespeeld: een variant op rugby waarbij je niet moet tackelen en zo, maar gewoon de tegenstander die de bal heeft, moet proberen tikken. Dit is een spel om te onthouden. Als we niet met genoeg zijn om te baseballen of voetballen, drie tegen drie is dit spel al heel leuk. Als ik terugkom zorg ik voor een rugbybal in mijn assortiment sportartikelen.

Ook Leens mountainbike heeft er al aan moeten geloven - of misschien beter ikzelf. Zo'n stevige berg over fietsen is niet niets in die bakkende winterse zon hier. Met mountainbike ben ik de wonderboom gaan bezoeken. Leens buurt heet Wonderboom, genaamd naar die boom (zie foto, als het mij straks lukt om de foto's in te laden). En bij de wonderboom ben ik ook mijn eerste 'wilde' dieren in real life tegengekomen: drie apen. Jammer genoeg wilden ze niet poseren voor de foto. Uiteraard kon ik onderaan de berg mijn 'klim'drang niet weerstaan. Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb steeds een sterke drang om de top te bereiken. Misschien is dat sinds die frusterende mislukte klim naar de Maya, papa ...

Maar soit, heel hoog was de berg niet en dus heb ik bovenaan de ruïnes van het fort gezien en een panoramisch uitzicht op de stad.

Het tweede panoramisch uitzicht, want het eerste had ik al op het voortrekkersmonument. Dit momument is naar mijn gevoel geen echt uithangsbord, maar 'de boeren' zijn er wel degelijk trots op. Het monument herdenkt de Voortrekkers die vanuit de Kaap over de bergen naar het hart van Zuid-Afrika trokken. De herdenking betreft voornamelijk de Battle of the Blood River op 16 december 1838 toen de boeren de Zulu's versloegen. Het monument zelf is niet zo indrukwekkend. Het uitzicht is wel mooi en de huifkarretjes errond zijn wel leuk.


In het weekend ga ik Johannesburg verkennen en het volgende verhaal krijgen jullie waarschijnlijk vanuit Plet.


Trouwens, jullie mogen ook altijd een commentaar op de site zetten. Wel leuk om te lezen.


8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hehe inderdaad, Goedele haar haren zijn af. Maar mensen het valt goed mee hoor. Dat niet-uitgedund-bolleke valt best goed mee. Haar froefroe is grappiger. U weze gewaarschuwd als ze u -met cam- plots aanspreekt. Trouwens Goedele het was leuk jou te horen! Moet je nog maar es doen. Watje*

Anoniem zei

hey Goedels! zet eens een foto van het bolletje online aub...

ik dacht stiekem dat ik door in Australie 6 maanden intensief te gaan MTBen en stappen u er in de lente eindelijk eens ging kunnen 'afrijden' op de MTB maar nee - madam is al weer bergen en cols aan het opfietsen. Pfffft. de nieuwe trainer zal het graag horen :)

ciao! /Helga

Anoniem zei

Hallo Goedele,

Leuk om je berichtjes te lezen en de foto's te bekijken; alleen is mijn scherm niet groot genoeg om de volledige foto in groot formaat erop te krijgen.
Daarnet ging mijn 'skype'-telefoon ... 'k dacht al dat jij het was, maar het was Ellen die probeerde of ik haar les wel goed begrepen had.
En ja, een foto van het bolletje wil ik ook wel eens zien. Was de kapper ginder trouwens goedkoper?

M&P

Anoniem zei

Ela daar!
Jammer dat ik er niet was bij je vertrek maar ik hoor/lees dat je het ginder goed stelt! Het kriebelt hier weer fameus om de wijde wereld in te trekken!!
Ik krijg zo hard heimwee als ik lees hoe leuk het is om in je eentje ergens toe te komen en meteen leuke mensen te leren kennen, prachtige natuur te zien en je bovenal zo vrij te voelen... tsss... ik moet dringend terug op reis :)

Geniet ze!
Kaat

PS: kan je een foto van je kapsel doorsturen, dan kan ik die meteen introduceren in Doriens repertoire.

Anoniem zei

Hoi Goedels!!!
Ik ben goed thuis geraakt! Het werken op maandag was alleen maar wat inleiding, gelukkiglijk... de echte start is woensdag. Veel fun in Plettenberg Bay!! He was het fietsen in Soweto? en heb je goed zorg gedragen voor mijn huis?
Daag Leen

Goedels zei

Ik zal eens nadenken over die foto. Skype lukt voorlopig niet.
Je huis is goed verzorgd geweest, Leen!

Anoniem zei

Hallo Goedels
M'n 1e ervaring op een website!'Hoop dat 't mij lukt.
In Vlaanderen vinden we ook nog fietsplekjesHeb met Mimo en Francois de vallei van de Marck gedaan,bij mooi weer prachtig,Volgende keer de Grensparkroute met Jan,Myriam,Patrick,Jeanine Moet mooi weer zijn op 16/08. Blij dat alles zo tof is.Hoop voor je ADHD kindje,die verdient wat anders.'k Leef je zo rijke ervaring 100pc.met je mee.Veel succes in Plet !
meter Anne

Anoniem zei

Good dispatch and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.

paxil