dinsdag 14 augustus 2007

Goedels op stap met haar 5 bodygards in het onovertroffen Zuid-Afrika.

14 augustus. Al bijna 10 dagen geleden dat ik mijn vorig bericht schreef. Hoog tijd om een nieuw te schrijven. Veerle gaat nog gelijk krijgen over dat onderhouden van die blog en zelfs sneller dan verwacht ... Ik blijf echter mijn best doen om deze blog te onderhouden. Dus blijven volgen!
Deze keer maar opnieuw in het Nederlands, anders heeft Helga te veel werk om mijn schrijffouten te corrigeren.

En er is weer veel te schrijven. Dit weekend hadden we een lang weekend omwille van womansday op donderdag en daar hebben we van geprofiteerd. Het was een zalig weekend dat in een crescendo vooruit gegaan is. Donderdagmorgen zijn we met ons drieen vertrokken: Bruno, Thomas en ik. Op weg naar de Diepwalle hut. Om er wat in te komen hebben we een klein tochtje gedaan in de bossen rondom. De toch was een van de elephant walks, maar die olifant hebben we niet gezien. Niet verwonderlijk aangezien het zeer uitzonderlijk is dat er een gespot wordt. De laatste keer was blijkbaar in juni 2006.
Tegen de avond ben ik dan de drie andere heren gaan ophalen die nog een dag gewerkt hadden: Pieter, Marc en Erik. Zij zijn vrijwilligers voor Born in Africa, het andere Belgische project in Plett en zij wonen in het Belgenhuis, zij het dan dat Erik en Marc van bij onze noorderburen komen.
Kokenetentje gedaan op het houtvuur in de hut en uiteraard is Goedels dan in haar nopjes. Een beetje vuur en ze is gelukkig. Een gitaar erbij en het is nog beter. Dus: eerste dag geslaagd.

De volgende dag zouden we voor een stevige tocht gaan en zo gezegd zo gedaan. Zo'n 25 km aan een stevig tempo met een mooie wisselende omgeving: eerst bos, nadien panoramische uitzichten om te eindigen met een onnozele weg eigenlijk. Maar spelletjes houden het leven, ook op zo'n saaie weg, aangenaam: Romeo en Julia liggen dood op de grond in een plas water met scherven rond hen. Wat is er gebeurd?

Na zo'n lange tocht kregen we wel het gevoel de omgeving gezien te hebben. Dus wij de volgende morgen na het ontbijt allemaal samen in de auto op weg naar een volgend avontuur. Het volgende avontuur was echter niet voorzien. Gestopt worden door de politie wegens overladen auto - 6 personen opgevouwen in en auto - was niet voorzien. Op de vraag: 'who were you hiding and why?' konden we enkel wat domme antwoorden geven, maar we kwamen er met en waarschuwing vanaf. Dan toch maar het zekere voor het onzekere genomen en een alternatief transport gezocht, nl. liften. Ook deze keer was ik van de partij, want af en toe moet je het feit dat je een vrouw bent, uitspelen. Pieter en ik hadden geluk en we waren dan ook snel op onze volgende bestemming; outeniqua biking.
Jawel, Leen en Helga, als ik zo blijf doorgaan, is mijn conditie niet te stoppen tegen dat ik terug in Belgie ben. Een super mountainbikeparcours: zalige bospadjes met bochtige afdalingen en hellingen. En als kers op de taart een geweldig uitzicht op de klippen aan de zee, net als je het bos uitkomt.
In Finland was ik al zo in de wolken over de combinatie van bos en zee zo dicht bij elkaar, maar dit is dus nog beter! Bos en klippen en zee: alles bij elkaar gewoon. Nog net geen walvissen gezien.

Op zich was dit zeker al voldoende voor het weekend en was het plan om zondag een rustig dagje thuis te hebben, maar zo bleek het niet te lopen. Een nieuw plan werd gesmeed: meegaan met de bouworde om te kijken hoe zij - en ook Thomas en Bruno - zouden bungy jumpen. Dat bungy jumpen is nu echt iets waarvan ik overtuigd was dat ik het nooit zou doen en tot 15u die dag is die overtuiging blijven bestaan. Het feit dat je niet misselijk wordt volgens Thomas, heeft mijn overtuiging doen verdwijnen met als gevolg: een jump vanop een brug van 216m hoog! Officieel de hoogste jump vanop een brug. Het wachten op de sprong is niet het meest aangename onderdeel, maar die vrije val: ZALIG!



Met een mooie zonsondergang terug riching Plett werd het weekend in schoonheid afgesloten!

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Goedele,
Gij zijt zot! Springen, zelfs nadat ge die hoogte hebt kunnen waarnemen met je eigen ogen!
Mijn petje af!

groetjes,

Els

Anoniem zei

Goedele en kokeneten op een vuurtje, die geslaagde combinatie herken ik precies van ergens...deze keer ook pensen klaargemaakt? :)

in Zuid-Afrika krijgen ze gewoon een dag vrij voor womensday?? zo vooruitstrevend! Ik ga eens een klachtenbrief moeten richten aan onze volksvertegenwoordigers hier...en dan stel ik 10 dec voor ;)

Toen Elke mij gisteren bij Sofieke vertelde over uw bungyjump vanop 216m hoogte kon ik dat nauwelijks geloven, maar heb het nu efkes gegoogled en 't is id correct - GOED ZOT!

nog veel plezier ginder en werk niet TE hard aan die conditie aub - ik kon u nu al niet volgen op al die bergskes aaaaai...

PS onze site staat sinds kort ook online, ik stuur het adres door via mail!
/Helga

Anoniem zei

Hoi Hoi

Leuke verhalen van jou om te lezen. Ik kom 1 septmeber ook naar Plett voor Born in Africa. Ik ga in het Belgenhuis wonen. En ik ben blij dat er ook vrouwvolk is haha!!
Ik heb er erg veel zin in!
Ik ben benieuwd hoe lang jij blijft. Ik ga t/nm november vrijwilligerswerk doen.

Waarschijnlijk tot snel!

Groetjes Nienke

an zei

potverdekke, zo'n jump! daar ben 'k jaloers op! geweldig, goedele...

an

Anoniem zei

Goedels, werkt je skype? Ik krijg een foutmelding... (maar misschien ligt het aan mij).
Ik snap niet wat iedereen daar in ziet in zo'n bungy sprong, maar blijkbaar werkt dat daar wel aanstekelijk, want zelfs ons Griet is van die brug gesprongen (hilarische video!).

Ajaj, 't mountainbiken, mijn conditie is nu op een triest dieptepunt, maar daar wordt na de bevalling (alleszins, dat is toch het voornemen) weer volop aan gewerkt!

Hou je goed! Groetjes, Leen

Anoniem zei

Goedele,
De max!!! 216 m... Het zou niet voor mij zijn! Sinds mijn vader mij uw blog heeft doorgezonden, ben ik grote fan geworden van uw avonturen. Ik zie uit naar het vervolg!

Have fun,

Joris

Anoniem zei

Hei Goedels

Nu ben ik ook mee, goed dat je het adres nog eens meegaf in je epost. Er is hier ergens tegen de Tibetaanse grens ook een hoge bungy, maar daar krijgen ze mij toch niet op. Chapeau! Ik kijk uit naar meer info over je werk. Ik werk nu voor Unicef ook met onderwijs, met Education for All, als ik iets interessants tegenkom over 'inclusive education' zal ik het doorsturen :)

Tot de volgende keer.
Annelies

Anoniem zei

amai, wat een jump !
Ik probeer je blog sporadis te volgen!

Ik ben ook wel een beetje jaloers !
Ik vond het trouwens een super fijne avond in de Kroon !

Stefan van de Kroon!

Anoniem zei

'k Probeer het nog eens, of doe il iets mis ? Te oud ?zeker voor zo'n sprong. Verder geniet ervan in Zuid-Afrika. Geniet ook van de zon. Al is het hier "zomer" het lijkt er niet op. Veel liefs , meter Anne

Anoniem zei

Poepie

Er zijn van die momenten dat ik ook wel eens van een brug wil springen... ;-)
Mega, zo een sprong, ik zou het ooit ook wel eens willen doen. Je geeft het voorbeeld ... 3 2 1 GO

Sanju

Anoniem zei

hey goedele

fata morgana is deze week in grimbergen! je komt toch af he ;-)
groetjes, elke

Anoniem zei

Goedels, ik wou hier al iets kwijt over die Fata Morgana-gekte maar Elke is mij al voor...wat is me dat, heel Grimbergen staat op zijn kop, en dat voor zo'n dwaas TVding...enfin mij niet gelaten dat mensen daaraan willen meewerken en zich amuseren, maar ze vergeten dat er nog een hele hoop mensen zijn die 1. niet naar dat programma kijken 2. helemaal geen zin hebben om naar dat programma te kijken 3.er geen zin in hebben of geen boodschap aan hebben om daaraan mee te werken...

dus oproep aan alle fata morgana-medewerkers: NEE ik wil geen taarten bakken, NEE ik wil geen wals gaan dansen in een hoepelrok, nee, het zegt me niks om 5 of 100 sterren te verdienen... :)

enfin, ik ben blij dat we dit weekend in Bohan zitten en dus die gekte allemaal missen :)

voila, daarmee zijt ge ginder in het verre ZA ook weer op de hoogte van de Grimbergse gebeurtenissen - al had gazet Joke u waarschijnlijk al helemaal op de hoogte gebracht ;)

/helga